Dieta bezglutenowa – jak ją rozgryźć?

Dieta bezglutenowa – jak ją rozgryźć?

Gluten – jedni go kochają, inni szczerze nienawidzą. Oskarżany jest o powodowanie całej listy chorób : od niedokrwistości, Hashimoto, przez schizofrenię, zaburzenia płodności, na nowotworach kończąc. Ma swoich wyznawców i zagorzałych wrogów. Jeśli spróbujesz podeprzeć się badaniami naukowymi, żeby raz na zawsze rozstrzygnąć kto ma rację, możesz dostać kompletnego oczopląsu – obok artykułów wychwalających właściwości glutenu, znajdziesz inne, równie wiarygodne, które zupełnie przeczą tym pierwszym.

Wiadomym jest, że niewłaściwa reakcja na gluten może przybierać różne formy: alergii, celiakii, choroby Dühringa czy nieceliakalnej nietolerancji glutenu(NNG). Łączy je jedno : chory, stosując dietę bezglutenową czuje się lepiej aniżeli z włączeniem tego składnika do jadłospisu.

O ile diagnostyka pierwszych trzech jednostek chorobowych zazwyczaj nie stanowi problemu tak już zdiagnozowanie nadwrażliwości na gluten to spore wyzwanie. Często tacy pacjenci wrzucani są do jednego bardzo głębokiego worka o nazwie zespół jelita drażliwego i zamiast właściwej terapii proponuje im się unikanie stresu i tabletki. Niektórzy kwestionują istnienie NNG i sugerują, że polepszenie samopoczucia na diecie BG u takich osób to tylko efekt placebo. Jednak ciężko kwestionować wyraźnie poprawione parametry krwi czy chociażby zgubione kilogramy tylko po wyłączeniu glutenu z diety.

Bez względu na to czy na potwierdzenie swojej choroby masz dowód w postaci badania genetycznego czy tylko swoje przypuszczenia przechodząc na dietę bezglutenową (po konsultacji ze specjalistą) musisz wiedzieć, że:

  1. Eliminacji składnika z diety musi towarzyszyć substytucja innym, o podobnej wartości odżywczej. Luka po wykluczeniu produktów zawierających gluten musi zostać  dokładnie wypełniona inaczej można nabawić się groźnych dla zdrowia niedoborów.
  2. Monotonna Dieta, oparta na kilku produktach u osób nadwrażliwych może doprowadzić do wtórnej alergizacji, w wyniku której dotychczas dobrze tolerowany produkt będzie wywoływał dolegliwości. Przykładem jest umiłowanie ryżu i kukurydzy przez osoby stosujące dietę BG i objadanie się nimi bez opamiętania, co skutkuje zanikiem tolerancji dla tych artykułów.
  3. Gotowa żywność BG jest często wysokoprzetworzona, a opieranie swojej diety wyłącznie na takich produktach może przynieść więcej szkody niż pożytku.
  4. Dieta BG to nie tylko niejedzenie chleba. Eliminacji podlega nie tylko żywność naturalnie go zawierająca, ale też artykuły zanieczyszczone i/lub zawierające jego śladowe ilości. I chociaż wydaje się to nieprawdopodobne szynka też może zawierać gluten.
  5. Dieta Paleo nie jest dla wszystkich.  Często pacjenci odstawiający gluten wybierają ten sposób żywienia, jednak decyzja o drastycznym zmniejszeniu podaży węglowodanów powinna być podjęta w oparciu o wyniki badań!

 

Dieta BG nie musi być niedoborowa, nudna i niesmaczna. Warto udać się do dietetyka, który pomoże łagodnie przejść przez początkowe trudności, unikając zagrożeń w przyszłości.