Pięć składników odżywczych, których najczęściej brakuje w diecie kobiet w ciąży i matek karmiących

Pięć składników odżywczych, których najczęściej brakuje w diecie kobiet w ciąży i matek karmiących

Pierwsze 1000 dni życia dziecka, czyli okres od  poczęcia do ukończenia drugiego roku życia to niewątpliwie bardzo ważny czas kiedy przez prawidłowe odżywianie możemy wpłynąć na zdrowie i rozwój naszego dziecka.

Istnieje 5 składników odżywczych o udowodnionym, korzystnym działaniu na zdrowie zarówno matki jak i płodu, których często brakuje w diecie kobiety ciężarnej.

1.DHA – wielonienasycone, długołańcuchowe kwasy tłuszczowe

– pozytywny wpływ na rozwój układu nerwowego i poziom intelektualny dziecka

– wpływ na odporność i zmniejszenie zapadalności na schorzenia alergiczne

– niższe ryzyko przedwczesnego porodu

– minimalna zalecana dawka 250 mg

2.Witamina D3

– prawidłowy rozwój kości

– prawidłowy przebieg ciąży

– zmniejszenie podatności na infekcje dróg oddechowych u niemowląt

– minimalna dawka 5000 JU

3.Kwas foliowy przed ciążą i w ciąży

– zapobiega wadom rozwojowym u dzieci

– redukuje ryzyko przedwczesnego porodu

– zalecana dawka 400 mikrogramów

4.Żelazo

– niedobór jest najczęściej występującym zaburzeniem odżywiania na świecie

– długofalowy wpływ na rozwój układu nerwowego dziecka, zdolności poznawcze i inteligencję

– dawka profilaktyczna 30 mg/dobę

5.Jod

– prawidłowy rozwój układu nerwowego i mózgu płodu

– zmniejsza ryzyko poronień, niskiej wagi urodzeniowej i śmiertelności noworodków

– profilaktyczna dawka 150 mikrogramów podczas ciąży i karmienia piersią.

Ponieważ dostarczenie tych niedoborowych składników odżywczych nawet z dobrze zbilansowaną dietą jest bardzo trudne, konieczna jest ich rozsądna suplementacja, najlepiej w porozumieniu z lekarzem czy dietetykiem.

(na podstawie Standardy Medyczne/Pediatria 2013 T.10)