Przeżywamy na świecie, zwłaszcza w krajach wysoko uprzemysłowionych prawdziwą epidemię zaburzeń ze spektrum autyzmu –ASD ( Autistic Spectrum Disorders).
Oprócz autyzmu należą do nich zespół Aspergera, zespół Retta, dziecięce zaburzenie dezintegracyjne i całościowe zaburzenie rozwoju, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wszystkie te choroby polegają na zaburzeniach w rozwoju i funkcjonowaniu centralnego układu nerwowego. Objawy pojawiają się w pierwszych 3 latach życia. Częściej chorują chłopcy niż dziewczynki.
Statystyki podają, że w USA 1 dziecko na 68 ma zdiagnozowane któreś z tych zaburzeń, w Europie 1 na 150 a w Polsce prawdopodobnie jest około 340 000 autystów z tego 80% to dzieci. Liczba ta z roku na rok rośnie
Najogólniej mówiąc dzieci te dziwnie się zachowują
- odseparowują się od reszty świata, od osób i sytuacji, bawią się same. Wtargnięcie do ich świata wywołuje bunt i agresję
- nie uśmiechają się
- nie lubią być przytulane
- mają bardzo dużą nadwrażliwość na dotyk, dźwięki, smaki ( zaburzenia sensoryczne)
- skupiają uwagę raczej na przedmiotach niż ludziach, ignorują nawet rodziców
- brak komunikacji werbalnej – nie mówią wcale albo zaczynają mówić późno. Ten objaw najczęściej budzi podejrzenie autyzmu.
- mają ograniczony zakres zainteresowań
- przywiązanie do rytuałów i zwyczajów– chcą, aby pewne czynności odbywały się zawsze w ten sam sposób, zauważalna jest powtarzalność zachowani
- część dzieci z autyzmem ( zespół Aspergera) ma niespotykaną pamięć, bardzo wysoki iloraz inteligencji i zadziwiające talenty, ale niestety nie potrafią odpowiednio reagować w określonych sytuacjach społecznych.
Pierwsze objawy tych zaburzeń można zaobserwować już u dziecka w pierwszym roku życia. Jest to okres szybkiego rozwoju umiejętności ruchowych. Zdrowe dziecko zaczyna podnosić główkę w pozycji na brzuchu, przewraca się z pleców na brzuch, zaczyna raczkować, siadać i chodzić. Wszystko to odbywa się w określonych przedziałach czasowych a jego ruchy różnią się od ruchów dziecka z ASD. Dziecko autystyczne na ogół nie nabywa tych umiejętności w przewidzianym czasie. Deficyty rozwoju ruchowego mogą zasygnalizować chorobę dużo wcześniej zanim rodzic zaniepokoi się, że dziecko nie uśmiecha się, nie chce być przytulane, nie patrzy w oczy i nie mówi. Oczywiście przyczyna zaburzeń w rozwoju ruchowym może być inna.
Wśród moich pacjentów z autyzmem nie ma dwóch identycznych. Każdy jest inny i każdy ma inną historię swojej choroby.
Przyczyny
- Predyspozycje genetyczne – nie ma jednego genu, którego mutacja wywołuje autyzm. Mutacje różnych genów skutkujące zaburzeniami odtruwania organizmu czy zaburzeniami metabolizmu mogą być przyczyną uszkodzenia mózgu i różnych zaburzeń neurologicznych
- Przebieg ciąży – choroby matki( zwłaszcza wirusowe) stresy, zatrucie toksynami ( alkohol, narkotyki, papierosy, leki, metale ciężkie)
- Okres okołoporodowy – cięcie cesarskie, kleszcze, niedotlenienie okołoporodowe, leki podane przy porodzie i po
- Choroby wirusowe, antybiotyki i leki podane w pierwszych dniach czy tygodniach życia
- Zatrucie metalami ciężkimi – rtęć, aluminium, ołów
- Problemy z jelitami związane z zaburzeniami flory bakteryjnej, co może doprowadzić do nieszczelności jelit i alergii
- Nietolerancja glutenu (białko roślinne obecne w wielu zbożach, ale przede wszystkim w pszenicy) i kazeiny (białko mleka krowiego). Białka te działają na dzieci z ASD jak narkotyki
- Grzybica (kandydoza) i pasożyty nie są bezpośrednią przyczyną autyzmu, ale bez wątpienia ich toksyny mają wpływ na pogorszenie stanu ogólnego
Badania wskazują, że 80% dzieci z ASD manifestuje ze strony przewodu pokarmowego takie objawy jak bóle brzucha, gazy, wzdęcia czy zaparcia, biegunki.
Wiadomo, że jelita wpływają na działanie mózgu poprzez połączenie, które nazywa się osią jelitowo- mózgową ( nerw błędny).Przepuszczalność jelit, na którą cierpi około 43-80 % dzieci z ASD związana z zaburzeniami mikrobioty i przewlekłym stanem zapalnym niewątpliwie wpływa na zachowanie dziecka i prawidłowe funkcjonowanie mózgu.
Niestety w leczeniu chorób związanych z psychiką problemy ze strony układu trawiennego są ostatnią rzeczą, którą bierze się po uwagę. Nieprawidłowa flora jelitowa( np. grzyb Candida i bakterie Clostridium) produkuje ogromne ilości różnych neurotoksyn, które przenikają przez nieszczelne jelita do krwi i są dostarczane do mózgu.
Choroby i dolegliwości, które często towarzyszą dzieciom z ASD:
- zaburzenia odporności – nawracające infekcje górnych dróg oddechowych a zwłaszcza uszu
- alergie pokarmowe IgE
- nadwrażliwości pokarmowe IgG
- nieszczelność jelit
- niedobory witamin (A, D3,C, E)
- zaburzenia metylacji
- niedobór kwasu solnego w żołądku i enzymów trawiennych
Proponowane badania laboratoryjne
- morfologia i rozmaz krwi
- poziom żelaza i ferrytyny
- poziom wit.B12
- poziom homocysteiny
- panel tarczycowy (dzieci obciążone dziedzicznie chorobami tarczycy lub manifestujące objawy niedoczynności lub nadczynności)
- badanie ogólne moczu
- próby wątrobowe AspAt i AlAT ( ocena działania wątroby w celu przygotowania jej do odtrucia z toksyn)
- badanie bazowe jelit z badaniem w kierunku pasożytów
- badanie mikrobioty jelitowej (kał)
- badanie zonuliny (marker przepuszczalności jelitowej)
- badanie nadwrażliwości pokarmowych IgG
- poziom witaminy D3
- test OAT – analiza kwasów organicznych w moczu
- analiza poziomu aminokwasów w kropli krwi ( ocena niedoborów i nieprawidłowych proporcji)
Autyzm jest chorobą uleczalną. Organizm dziecka z ASD po podjęciu właściwego leczenia (zwłaszcza mózg) ma niesamowitą zdolność do regeneracji i powrotu do sprawnego funkcjonowania. Natura jednak potrzebuje czasu.
Każdy objaw autystyczny ma swoje podłoże biochemiczne. Medycyna funkcjonalna ma na celu poprzez dostępne wyżej wymienione badania laboratoryjne, znaleźć przyczyny tych objawów i na podstawie obecnej na ten temat wiedzy opartej na badaniach naukowych, wdrożyć stosowne leczenie i suplementację.
Proponowane leczenie
- Dieta 3x bez – bez cukru, kazeiny ( mleko i nabiał), pszenicy ( dzieci z podejrzeniem celiakii całkowicie bez glutenu) uwzględniająca alergie i nietolerancje pokarmowe.
- Probiotyki wieloszczepowe i jednoszczepowe ( np. Lactobacillus plantarum) , Colostrum– uzupełnienie i przywrócenie równowagi w mikrobioce jelit, uszczelnienie bariery jelitowej
- Leczenie Kandydozy – dieta i terapia przeciwgrzybicza
- Tran-odżywia układ nerwowy i ma działanie przeciwzapalne
- L-karnozyna – poprawia zachowanie dziecka, zdolności komunikacji a przede wszystkim rozwój mowy
- Witamina B12 – stymuluje odtruwanie z toksyn
- Witamina B6 i magnez – nie leczą autyzmu, ale poprawiają zachowanie i zdolności komunikacji
- Kwasy omega-3 – odżywiają układ nerwowy i redukują stan zapalny w organizmie
- Aminokwas DMG ( dimetylglicyna) – ułatwia usuwanie metali ciężkich
- Enzymy trawienne- ułatwiają trawienie i rozkład makroelementów ( białka, węglowodany, tłuszcze)
- Homeopatia – CEASE (Complete Elimination of Autistic Spectrum Expression) jest terapią opracowaną przez holenderskiego lekarza oraz homeopatę Tinusa Smitsa. Stworzona została głównie z myślą o pacjentach autystycznych, choć z czasem jej zastosowanie stało się dużo szersze. CEASE opiera się na założeniu, iż autyzm jest spowodowany nagromadzeniem toksyn (stresorów) w korze mózgowej.
CEASE jest terapią izopatyczną, będącą formą homeopatii. Preparaty izopatyczne tworzone są zgodnie z homeopatyczną zasadą rozcieńczenia oraz dynamizacji. Izopatia polega na tworzeniu substancji leczniczej z dokładnie tej samej substancji, która wywołała chorobę
Odtruwanie organizmu przy wykorzystaniu metody CEASE poprzedzone jest dogłębnym wywiadem po to, aby określić, która z toksyn wywołała objawy u pacjenta. Często jest tak, że więcej niż jedna substancja jest za to odpowiedzialna, co oznacza, iż proces odtruwania będzie prowadzony etapami reakcji (np. gorączka, wysypka, zmiany zachowania, itp.) wtedy następuje przejście do kolejnej, wyższej potencji. Dodatkowo podczas terapii CEASE podawany jest wskazany lek homeopatyczny, dobrany całościowo na podstawie indywidualnych symptomów. Oprócz preparatów izopatycznych i homeopatycznych dobierana jest suplementacja, będąca szczególnie przydatna podczas odtruwania organizmu (np. cynk, buforowana witamina C, witamina C rozpuszczalna w tłuszczach, leje rybne, magnez).
Długość terapii jest sprawą bardzo indywidualną. Każdy przypadek jest inny, począwszy od ilości toksyn, a skończywszy na odporności organizmu i jego zdolności do oczyszczania.
W całym procesie bardzo istotna jest dokładna obserwacja wszelkich zmian zdrowotnych (fizycznych, psychicznych, emocjonalnych). Pozwala to określić skuteczność działań terapeutycznych oraz określić dalszy plan działania.
Dotychczasowe doświadczenia wielu homeopatów właściwie stosujących CEASE wskazują na skuteczność tej metody.
Inne formy terapii stosowane w przypadku autyzmu
- Stosowana analiza zachowania (ABA- Applied Behavior Analysis). Polega na uczeniu dzieci ważnych umiejętności i zachowań.
- Wspomagana komunikacja – pomaga dzieciom mającym problemy z mową.
- Czas podłogowy – zabawa oparta na naśladowaniu
- Terapia zajęciowa – dziecko zdobywa praktyczne umiejętności potrzebne w życiu codziennym
- Fizjoterapia – poprzez ćwiczenia poprawia koordynację ruchów, siłę mięśni, bieganie, balans
- Terapia integracji sensorycznej – uczy układ nerwowy właściwej interpretacji bodźców, poprawia koncentrację i zachowanie
- Terapia logopedyczna – poprawia koordynację werbalną
- Metoda Tomatisa – zmniejszenie nadwrażliwości na dźwięki, doskonalenie umiejętności językowych
Każde dziecko z ASD jest inne, ma swoje mocne i słabe strony. Dlatego nie ma jednej terapii, która pasuje do wszystkich dzieci autystycznych. Temat terapii wzbudza bardzo wiele kontrowersji.
Pomimo dramatycznego wzrostu przypadków dzieci z autyzmem, świadomość społeczeństwa na temat tej choroby jest bardzo mała. Dlatego uważam, że należy więcej mówić i pisać na ten temat, bo dzieci z autyzmem i ich rodzice potrzebują wsparcia i akceptacji na każdym etapie życia.